Αρκουδόρεμα (Βάλια Κάλντα)

Η διάσχιση της Βάλια Κάλντα μέσω του μονοπατιού που κινείται παράλληλα προς το Αρκουδόρεμα είναι μια από τις ωραιότερες πεζοπορικές πορείες και ένας από τους πιο συνηθισμένους προορισμούς των φυσιολατρών επισκεπτών της περιοχής.
Η διαδρομή είναι σχετικά εύκολη, διάρκειας περίπου 4 ½  – 5 ωρών και γίνεται μέσα σε ένα από τα πιο όμορφα δάση της Ελλάδος.

Για να πάμε όμως στον μικρό παραπόταμο του Αώου, το Αρκουδόρεμα και στην αφετηρία της πεζοπορικής μας διαδρομής, αρχικά πρέπει να ακολουθήσουμε τον ασφαλτόδρομο που ενώνει τα χωριά Βωβούσα και Περιβόλι.
Στον αυχένα της διαδρομής συναντούμε τη διασταύρωση που οδηγεί στη καρδιά του Εθνικού δρυμού της Βάλιας Κάλντας.
Στρίβουμε αριστερά και ακολουθούμε τον αριστερό χωματόδρομο που περνάει κάτω από τη «στάνη Τίζα».
Μετά από δυο χιλιόμετρα συναντάμε και δεύτερη διασταύρωση και εδώ ακολουθούμε τον δεξί ελαφρώς ανηφορικό χωματόδρομο που μας οδηγεί στο «Σταυρό».
Αφού διανύσουμε 7-8 χιλιόμετρα φτάνουμε στη «σαλατούρα σταυρός» εκεί όπου ακολουθούμε το δεξί δρόμο (υπάρχει σχετική σήμανση) που μας οδηγεί στην αφετηρία της διαδρομής μας.

Μόλις συναντήσουμε το Αρκουδόρεμα, αφήνουμε τα αυτοκίνητα και μπαίνουμε στο μονοπάτι Ε6, που ξεκινάει από τη δεξιά πλευρά του ρέματος.
Μετά από μια μικρή ολιγόλεπτη πορεία φτάνουμε σε ένα καλοφτιαγμένο ξύλινο γεφυράκι και περνάμε στην απέναντι πλευρά της όχθης.
Το μονοπάτι μας σύντομα διακλαδώνεται και εμείς ακολουθούμε τη δεξιά διαδρομή με προορισμό τη Βωβούσα και τους «καταρράκτες του Αρκουδορέματος», αφήνοντας αριστερά μας το μονοπάτι που οδηγεί στις λίμνες Φλέγκα.
Συνεχίζουμε τη πορεία μας και σε λίγο συναντάμε μια μικρή πηγή, τη μοναδική που υπάρχει κατά μήκος της διαδρομής μας.
Μετά από λίγα λεπτά περνάμε στην απέναντι όχθη του ποταμού, πατώντας πάνω στις πέτρες που υπάρχουν στη κοίτη του. Για λιγότερα από 100 μέτρα ακολουθούμε το μονοπάτι που βρίσκεται στη δεξιά όχθη του ρέματος και σύντομα αναγκαζόμαστε να περάσουμε ξανά μέσα από τα νερά για να επιστρέψουμε στην αριστερή του όχθη. Κατά μήκος της πορείας μας συναντάμε και τους «καταρράκτες» του Αρκουδορέματος, όπου τα ορμητικά νερά του σμίλεψαν τους βράχους και δημιούργησαν μικρές οβίρες.
Με τη συμπλήρωση περίπου ενός δίωρου πορείας, θα ξαναχρειαστεί να περάσουμε στην απέναντι πλευρά του ρέματος και πάλι μέσα από τα νερά και πατώντας στις πάνω στις πέτρες που υπάρχουν στη κοίτη του.

Έχοντας το Αρκουδόρεμα στην αριστερή μας πλευρά και αρχίζουμε να ανηφορίζουμε. Το μονοπάτι μας απομακρύνεται από το ρέμα και σε περίπου μισή ώρα φτάνουμε σε ένα μικρό παραπόταμο του Ακυδορέματος.
Περνάμε στην απέναντι πλαγιά και συνεχίζουμε τη πορεία μας ώσπου να φτάσουμε στο σημείο της σμίξης του Αρκυδορέματος με τον Αώο.
Φτάνοντας πάνω από το «σμίξωμα» το μονοπάτι μας και εδώ διακλαδώνεται.
Εμείς στρίβουμε αριστερά αφήνοντας το μονοπάτι Ε6 και ακολουθούμε τις πινακίδες που μας οδηγούν προς το καταφύγιο.
Αρχίζουμε και κατηφορίζουμε προς το σημείο που τα δυο ποτάμια ενώνονται.

Στη ζεύξη των ποταμών παίρναμε στην αριστερή όχθη και ακολουθούμε το μονοπάτι έχοντας πλέον τον Αώο ποταμό στη δεξιά πλευρά μας.
Μετά από λίγο το μονοπάτι τελειώνει και μπαίνουμε στο τελευταίο στάδιο της πορείας μας που γίνεται σε χωματόδρομο που οδηγεί στο επαρχιακό δρόμο Ιωαννίνων – Βωβούσας, λίγο πριν το καταφύγιο της περιοχής, που είναι και ο τελικός μας προορισμός.

Κατά μήκος της διαδρομής μας υπάρχει επαρκέστατη σήμανση ενώ και η βατότητα του μονοπατιού είναι πολύ καλή.
Τη μοναδική δυσκολία θα τη συναντήσετε στα σημεία όπου θα χρειαστεί να διασχίσετε τους ποταμούς μέσα από τα νερά τους, προσπαθώντας να πατήσετε πάνω στις πέτρες.
Φυσικά τους καλοκαιρινούς μήνες δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα αλλά όταν αρχίσουν οι βροχές η κάθετη διάσχιση του ρέματος δυσκολεύει αρκετά.

Η διαδρομή αυτή πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2011.