Τρεις εποχές, τρεις γέφυρες

Μετσοβίτικος είναι ένας από τους πολλούς ορμητικούς (κυρίως τον χειμώνα) ποταμούς της Ηπείρου που κυλάει στα ριζά του όρους Περιστερίου και όταν φτάσει στη περιοχή Μπαλντούμας ενώνεται με τον Ζαγορίτικο ποταμό και δημιουργούν τον Άραχθο.

gefyri_viglas_01

Από πολύ παλιά η ανάγκη να γεφυρωθεί το ποτάμι αυτό ήταν μεγάλη και έτσι ανά τους αιώνες έγιναν πολλές προσπάθειες.
Στη περιοχή όπου ο επαρχιακός δρόμος που οδηγεί από το Βοτονόσι προς το γειτονικό Ανθοχώρι συναντά το ποτάμι, βλέπουμε δίπλα – δίπλα, σε πολύ μικρή απόσταση τρεις διαφορετικές γεφυρώσεις. Τρεις προσπάθειες που έγιναν σε τρεις διαφορετικές εποχές και έπαιξαν ή φιλοδοξούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της περιοχής.

gefyri_viglas_04

Η πιο παλιά και σίγουρα η πιο επιτυχημένη προσπάθεια είναι το όμορφο πέτρινο γεφύρι της Βίγλας. Ένα πραγματικό κόσμημα της λαϊκής μας παράδοσης που κατασκευάστηκε το 1707 και εξυπηρέτησε για πολύ καιρό τις ανάγκες των κατοίκων της περιοχής και όχι μόνο αυτών. Το γεφύρι αυτό άλλωστε βρισκόταν στον δρόμο που ένωνε δυο σπουδαία εμπορικά κέντρα της περιοχής, τα Γιάννινα και το Μέτσοβο.
Και αν σήμερα το περπατούν μόνο τουρίστες, τους προηγούμενους 2,5 περίπου αιώνες είναι σίγουρο ότι πολύς κόσμος ωφελήθηκε από αυτό. Άνθρωποι και φορτία περνούσαν με ασφάλεια από το γεφύρι και όπως φαίνεται τα χρήματα, που στις αρχές του 18ου αιώνα δαπάνησε ο Ιωάννης Σπανός για να κατασκευαστεί το έργο αυτό, έπιασαν τόπο.

gefyri_viglas_02

Το δεύτερο γεφύρι θεμελίωθηκε κάπου στα μέσα του 20ου αιώνα όταν και ανοίχτηκε ο αυτοκινητόδρομος για το Ανθοχώρι. Κατασκευάστηκε τότε σχεδόν κολλητά με το παλιό γεφύρι, λες και ήθελε να κλέψει λίγο από την ομορφιά του και βεβαίως από την αντοχή του. Η γέφυρα αυτή έπαιξε και παίζει δεύτερο ρόλο στη περιοχή, αφού το κύριο επαρχιακό δίκτυο δεν περνά από εκεί και έτσι αυτή η γεφύρωση εξυπηρετεί μόνο τους κατοίκους του Ανθοχωρίου και τους επισκέπτες του χωριού.

gefyri_viglas_03

Η τρίτη γέφυρα της περιοχής είναι η νέα γέφυρα «Βοτονοσίου» της Εγνατίας οδού, που περνάει από τη περιοχή σε κοντινή απόσταση από τις άλλες δυο. Κατασκευάστηκε σχεδόν τρεις αιώνες μετά τη πέτρινη γέφυρα της Βίγλας. Πρόκειται πραγματικά για ένα τεχνολογικό μεγαθήριο αφού έχει δυο οδικούς κλάδους που το μήκος τους είναι 477,2μ. και 499,5 μέτρα αντίστοιχα, ενώ το μέγιστο ύψος της φτάνει τα 53,3 μέτρα.
Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη γέφυρα στην Ελλάδα, μετά από αυτή του Ρίου, που κατασκευάστηκε με τη μέθοδο της προβολοδόμησης και η 15η μεγαλύτερη στον κόσμο. Αποτελεί μέρος ενός πολύ σημαντικού δρόμου που φιλοδοξεί να παίξει για πολλά χρόνια σπουδαίο ρόλο στην ανάπτυξη της περιοχής μας.
Και φυσικά όλοι ελπίζουμε ότι τα πολλά χρήματα που δαπανήθηκαν για τη δημιουργία του, να πιάσουν και σ’ αυτή τη περίπτωση τόπο, όπως συνέβη και τρεις αιώνες πιο πριν με τα χρήματα του Ηπειρώτη ευεργέτη Ιωάννη Σπανού.

Advertisements